فهرست بستن
انجام پروپوزال دکتری

صفر تا صد انجام پروپوزال دکتری

موسسه تزیازان پیشرو در امر مشاوره انجام پایان نامه ارشد و نوشتن پروپوزال

انجام پروپوزال دکتری: پروپوزال یک طرح جامع از اهداف و اهمیت پایان نامه است. هدف از نوشتن پروپوزال دکتری متقاعد کردن کمیته علمی دانشکده در مورد اهمیت و جدید بودن موضوع انتخابی برای انجام پایان نامه است.

پروپوزال چیست؟

پروپوزال یا پیشنهاد پژوهشی نوعی پیش‌نویس علمی محسوب می‌شود که برای اخذ مدرک فارغ‌التحصیلی نگارش می‌شود. پروپوزالی که برای اپلای مقطع دکتری نگارش می‌شود، نوشته‌ای پژوهشی است که توانایی علمی دانشجو برای ورود به مقطع دکتری را اثبات می‌کند.

در این طرح تحقیقاتی، دانشجو به معرفی موضوع پایان‌نامه خود پرداخته و در آن از اهمیت موضوع خود، تحقیقات و زمینه‌هایی که پیش از آن کار شده است و منابعی که در این زمینه وجود دارد اشاره می‌کند. در پروپوزال همچنین نتایجی که دانشجو به دنبال آن است و فکر می‌کند در پایان پژوهش به آنها دست پیدا می‌کند نیز باید مد نظر قرار گیرد. در پروپوزال، باید به روش‌هایی که در پژوهش خود از آنها بهره می‌برید نیز اشاره کرده و به آنها بپردازید.

برای پایان هر مقطع تحصیلی دانشجو باید تحقیقاتی مانند پروپوزال که طرح پژوهشی دانشجو محسوب میشود جهت معرفی تحقیق و مساله تحقیق به موسسه آموزشی جهت تایید ارائه کند. در این طرح پژوهشی مسائلی همچون، بیان اهمیت موضوع تحقیق، جایگاه موضوع در رشته تحصیلی، نتایج تحقیق و چشم اندازی که پژوهش در زندگی بشر دارد بیان می شود.

 

ویژگی های یک طرح پیشنهادی خوب (پروپوزال دکتری )

برای بسیاری از دانشجویان دکتری این سوال پیش می آید که روش صحیح انجام پروپوزال (Proposal) در این مقطع برای رشته های مختلف دانشگاهی چگونه است؟
آیا کسانی که در نوشتن پروپوزال و انجام پایان نامه دکتری (Doctorate Thesis) نیازمند مشاوره هستند، می توانند یادگیری خوبی داشته باشند تا در مراحل کار به مشکل نخورند؟ در پاسخ به سوال این افراد باید این مسئله را مطرح کرد که اصولا تهیه پروپوزال های آکادمیک و تحقیق های دانشگاهی دارای شیوه هایی است که بیشتر آنها در اصول روش تحقیق آمده است و هر دانشجویی باید با مطالعه آنها آشنایی بیشتری با روند پروپوزال نویسی پیدا کند.

پروپوزال (طرح تحقیقاتی) چیه و چجوری برای اپلای بنویسیم؟

پروپوزال یا طرح تحقیقاتی یکی از مدارکی است که برای اپلای مقطع دکتری در دانشگاه‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید دانشجویی که قصد اپلای مقطع PHD را دارد باید با یک استاد وارد مکاتبه شود. در طی مکاتبه، ممکن است استاد از دانشجو یک پروپوزال یا طرح تحقیقاتی در زمینه تخصصی خود و یا زمینه‌ای که دانشجو در آن کار کرده است بخواهد. در این صورت است که دانشجو با رعایت موارد مربوط به نگارش پروپوزال، باید یک طرح تحقیقاتی علمی برای استاد بنویسید. آیا شما هم قصد اپلای دکتری را دارید؟ آیا به دنبال نوشتن پروپوزال هستید؟ آیا نحوه نگارش پروپوزال برای اپلای را می‌دانید؟ با ما همراه باشید تا همه چیز را در این مورد به شما بگوییم. اپلای باما مدارکی که باید برای اپلای آماده کنید را یک به یک به شما خواهد گفت.

 

چگونگی نگارش پروپوزال دکتری

برای نگارش پروپوزال دکتری باید تلاش کنید که سیال عمل کنید. با وجود اینکه باید چارچوب پروپوزال را رعایت کنید اما باید تلاش برای پویا نوشتن را هم فراموش نکنید تا متن حالت یکنواختی به خود نگیرد. برای نگارش یک پروپوزال خوب، اولین اصل این است که از کپی کردن خودداری کنید. شاید با خود بگویید که آوردن جملات با ذکر منبع نمی‌تواند کپی محسوب شود، اما بهتر است از کنار هم قرار دادن جملات کپی شده حتی با ذکر منبع هم خودداری کنید. این کار سبب می‌شود نوشته شما حالت مکانیکی پیدا کرده و یکنواختی آن، توانایی علمی شما در نگارش را زیر سوال ببرد.

با این حال بهتر است این مورد را هم در نظر داشته باشید که ایده پردازی سیال نیز اگر از حدود تعادل خارج شود نشانه ضعف شما محسوب می‌شود. پس رعایت اعتدال در این زمینه بسیار مهم است. مدیریت شما در این زمینه برای نگارش، اهمیت زیادی دارد. برای نگارش پروپوزال برای اپلای دکتری این موارد را در نظر بگیرید و حتما از یک فرد مجرب در این زمینه کمک بگیرید. یک فرد مجرب، می‌تواند ایده‌های خود را به شما بدهد و از اصطلاحات رایج روز شما را مطلع کند.

نگارش پروپوزال برای یک دانشگاه خارجی باید به هر زبانی که دانشگاه مقصد از شما خواسته است، نوشته شود. برای نوشتن پروپوزال دکتری باید حتما چندین بار گرامر نوشته خود را چک کنید که اشتباهی در آن وجود نداشته باشد. در نگارش متن خود بهتر است وسواس فکری را کنار بگذارید.بهتر است کمی خلاقانه عمل کنید و یک شیوه نو را با رعایت چارچوب طرح، پیش رو قرار دهید.

چارچوب طرح
چهارچوب پروپوزال بر طبق هدفی که دارید و بر طبق رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، متفاوت است. بنابراین تمامی پروپوزال‌ها شبیه هم نیستند، با این حال اصل آنها بر یک بنیاد استوار بوده و شامل بخش‌های زیر می‌شوند.

۱- موضوع پروژه

پروپوزال با ذکر موضوع تحقیق آغاز می‌شود. موضوع تحقیق باید به صورت دقیق و شفاف نوشته شود.

۲- اهمیت طرح

بخش دوم تحقیق شامل اهمیتی است که موضوع پژوهش در ارتباط با رشته تحصیلی فرد دارد و جایگاه علمی و کاربردی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۳- ادبیات پژوهش در پروپوزال

در بخش ادبیات پژوهش به زمینه‌های تحقیقاتی و کارهایی که با این موضوع و مفاهیم و موضوعات نزدیک به آن، نوشته شده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این بخش باید اشاره کنید که قصد شما از تحقیق چیست؟ آیا شما قصد تکمیل یافته‌های آنها و یا رفع اشتباهات یا حتی رد کردن نتایج آنها را دارید؟

۴- فرضیه‌ها و اهداف طرح تحقیقاتی

در بخش چهارم پروپوزالی که می‌نویسید نتایجی را که فرض می‌کنید از تحقیق عاید شما می‌شوند را در نظر بگیرید و هدفتان را مشخص کنید. سپس بیان کنید که در حال حرکت به چه مسیری هستید و چه قصدی را دنبال می‌کنید و به کجا می‌رسید؟

۵- ابزار و روش‌های پروژه

در این قسمت از پروپوزال، باید مشخص کنید که در طرح تحقیقاتی از چه روش‌های علمی استفاده می‌کنید و ابزارهایی که برای رسیدن به هدفتان از آنها استفاده می‌کنید چه چیزهایی هستند؟

۶- رفرنس‌ها

در قسمت پایانی طرح تحقیق، باید یک فهرست از منابع مورد استفاده و یا منابعی که با کارتان مرتبط هستند و در فکر استفاده از آنها هستید را تهیه کرده و بر طبق حروف الفبا آنها را مرتب کنید و به نگارش در آورید.

اگر قصد گرفتن فول فاند را دارید باید حتما کار تحقیقاتی داشته باشید و یک حوزه را برای کار پژوهشی انتخاب کنید. چون معمولا فاند از طریق استاد به دانشجو داده می‌شود، باید پروپوزال شما در حوزه‌ای کار شود که با حوزه کاری استاد شما مرتبط باشد.

مواردی که باید برای نگارش در نظر بگیرید:

۱-نام دانشگاه
بهتر است پروپوزال را با عنوان شروع نکنید. برای شروع ابتدا نام دانشگاه و سپس عنوان طرح خود را بنویسید.

۲ -در نوشتن تیتر دقت کنید
بهتر است عنوان موضوع خود را یک عنوان ساده اما در عین حال شفاف و جذاب انتخاب کنید.
عنوان پروژه تحقیقاتی خود را به صورت یک جمله که تمام طرح شما را در بر گیرد بنویسید. این عنوان باید هدف شما را از تحقیق به خواننده منتقل کرده و آن را مشخص کند.
بهتر است چیدمان جمله‌بندی خود را طوری انتخاب کنید که متغیر اصلی شما از متغیر فرعی تشخیص داده شود.
تلاش کنید واژه‌های اضافی یا ناکارآمد را از عنوان طرح خود حذف کنید و از آنها استفاده نکنید.
۳ -ارتباط هدف طرح با موضوع
اهداف تحقیقی شما باید با ابژه تحقیق، با هم ارتباط کامل داشته باشند. در نوشتن پروپوزال، باید این ارتباط نمایان باشد بنابراین اگر هدف شما مناسب نباشد ممکن است ابژه شما، به هدف مورد نظرتان نرسد.

۴- روش عملی
برای روش تحقیق نیز بهتر است از یک روش علمی و عملی برای نگارش پژوهش خود استفاده کنید تا رسیدن به مقصد برای شما آسان‌تر باشد.

۵- بخش‌بندی
پروپوزال را با بخش‌بندی، مرتب کرده و بر روی کاغذ A4 تایپ کنید. در نگارش، مرزهای بین بخش‌بندی را رعایت کنید.

۶- کمیت و کیفیت طرح تحقیقاتی
حجم پروپوزال شما برای اپلای دکتری باید در حدود ۸ الی ۱۰ صفحه باشد. صفحات منابع و ادبیات تحقیق شما نباید بیشتر از یک صفحه پروپوزال را به خود اختصاص دهند. استفاده از منابع شما بهتر است از منابع به روز و جدیدترین‌ها باشد، تا نظریه‌های روز دنیا به راحتی در اختیار شما باشند فونت پروپوزال شما باید با قلم ۱۲ نگارش شود.

۷- حاشیه نروید
در پروپوزال خود تنها به اصل موضوع بپردازید و از حاشیه رفتن و نوشته‌های اضافه خودداری کنید زیرا این موارد ضعف شما در نگارش را نشان می‌دهند.

۸- تصحیح طرح
چون متن شما باید به زبان انگلیسی، فرانسه یا هر زبان خارجی دیگری نوشته شود بهتر است زمانی که آن را نوشتید بارها آن را تصحیح کنید. از یک فرد مجرب و یا مترجم بخواهید که شما را در این زمینه یاری کند. باید دقت کنید که متن پروپوزال شما هیچ غلط علمی و یا ادبی نداشته باشد.

۹-پروپوزال نماد شخصیت علمی
پروپوزال در واقع، نشان دهنده شخصیت علمی، قلم و قدرت اندیشه، علم شماست. پس بهتر است آن را جدی گرفته و تا تلاش و دانش خود را برای تنظیم کردن آن به کار بگیرید.

۱۰- مشورت با استاد
حتما با استادی که در دانشگاه قصد مکاتبه داشتید برای موضوع پروپوزال و نگارش آن هماهنگ کنید. زیرا نظر استاد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و بهانه‌ای تلقی شود که استاد مورد نظر تلاش شما را برای اپلای دانشگاه مقصد از نزدیک زیر نظر داشته باشد. بدون شک این موضوع در تصمیم‌گیری برای پذیرش درخواست شما، بی‌تاثیر نخواهد بود. بسیاری از افراد از این طریق به هدف خود دست پیدا کردند.

۱۱- فرم طرح تحقیقاتی
نگارش پروپوزال نیازمند فرم خاصی نیست و رعایت کردن چارچوب کلی آن مد نظر دانشگاه‌ها و اساتید است. این چارچوب شامل مقدمه، ادبیات تحقیق، فرضیه، روش تحقیق، زمان‌بندی تحقیق و منابع اصلی یا رفرنس‌ها می‌شود. ممکن است استاد از شما چکیده ۵۰۰ کلمه‌ای پروپوزال را هم بخواهند. پس بهتر است چکیده را هم آماده داشته باشید. راهنمایی گرفتن از استاد در این زمینه بهترین راه است. دیده شده که در برخی از دانشگاه‌ها راهنمایی‌هایی در سایت گذاشته می‌شود، تا دانشجوها در صورت نیاز از آن استفاده کنند. برای مثال دانشگاه تکنولوژی سیدنی لینکی در این زمینه برای راهنمایی در نگارش پروپوزال گذاشته است که اینجا می‌توانید آن را مشاهده کنید.

۱۲- نمونه‌ها را در سایت‌ها را ببینید
برای اینکه بدانید چگونه پروپوزال برای اپلای بنویسید، بهترین راه این است که پروپوزال‌های کسانی که در دانشگاه‌های مختلف پذیرش شده‌اند را از نزدیک ببینید و مطالعه کنید. این مورد می‌تواند به شما کمک کند که تجربه بهتری را کسب کنید. نمونه‌های این موارد، معمولا به زبان انگلیسی موجود است. با این حال حتی اگر بخواهید نمونه‌های فارسی را هم ببینید چارچوب آنها به همان شکلی است که در ابتدا به آن اشاره کردیم. یعنی شامل همان موضوع تحقیق، مقدمه، اهمیت تحقیق، ادبیات تحقیق، فرضیه، روش تحقیق و منابع تحقیق می‌شود.

کتاب‌هایی نیز در زمینه نوستن پروپوزال وجود دارد که برای اطمینان می‌توانید آنها را مطالعه کنید. با این حال افرادی که قصد دارند برای مقطع دکتری اپلای کنند باز هم باید فرمت تحقیقی دانشگاه مقصدشان را از طریق سایت دانشگاه و یا استادی که با وی مکاتبه می‌کنند را بپرسند و سپس به دنبال نگارش پروپوزال خود باشند.

در مطالب پیشین، مدارکی مانند CV ،SP ،RECM را برای شما شرح دادیم و در این مطلب انجام پروپوزال دکتری را برای شما گفتیم. اگر باز هم نیاز به این دارید که در این مورد دقیق‌تر بدانید، می‌توانید شرح کامل این مدارک را در اینجا ببینید.

سخن آخر
انجام پروپوزال یکی از مراحل اپلای تحصیلی برای دانشجویانی است که قصد دارند مقطع دکتری را در خارج از کشور تحصیل کنند. پروپوزال مدرکی است که قدرت علمی و تحقیقاتی دانشجو و همچنین توانایی نگارش وی را مشخص می‌کند. پس بهتر است نگارش پروپوزال را جدی بگیرید. در این نوشتار تمام مواردی که باید در نوستن پروپوزال در نظر بگیرید را آورده‌ایم.

تماس با ما