فهرست بستن

۱۰ نکته بسیار مهم برای انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

یکی از مهم ترین دغدغه  دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری  انجام پایان نامه و پروپوزال است. معمولا پایان نامه ها در اواخر دوره تحصیلی ارائه می شوند و در اکثر اوقات به دلیل اینکه داوطلبان در پایان هر ترم ، تقلای شرکت در آزمون دوره بعدی را دارند در تهیه و تدوین یک پایان نامه باکیفیت کوتاهی می کنند و معمولا آن را با عجله و بی میلی انجام می دهند در صورتی که یک پایان نامه ، معرف توانایی دانشجوست که با به کارگیری تمام آموخته هایش آن را به نگارش در می آورد.

از اصلی ترین و مهم ترین ارکان تهیه پروپوزال و پایان نامه ، انتخاب یک عنوان و موضوع مناسب است. بدون مشخص کردن عنوان تحقیق ، قطعا هیچ پژوهشی قابل اجرا نخواهد بود. عنوان یا موضوع پژوهش مسیر و طرح نهایی یک تحقیق را مشخص می کند. تهیه یک عنوان مناسب برای یک پژوهش علمی باید بر اساس یک چارچوب معین انجام گیرد که ما در این مقاله به ۱۰ نکته مهم برای تهیه عنوان مناسب اشاره کرده ایم.

موضوع پایان نامه و پروپوزال باید به صورت کلی ، کوتاه ، واضح و غیر سوالی نوشته شود و هم چنین انتخاب عنوان های خیلی کوتاه یا خیلی طولانی برای یک پروژه تحقیقاتی مناسب نمی باشند.

۱۰ نکته بسیار مهم برای انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

از مهم ترین دغدغه های دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری ، انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال است که ارزش مقاله شدن و چاپ در مجله های معتبر علمی دنیا از جمله ISI و هم چنین امکان ارائه در کنفرانس های علمی بین المللی را داشته باشد. انتخاب موضوع پایان نامه باید به گونه ای باشد که در طول مدتی که دانشجو برای تهیه آن وقت و هزینه صرف میکند بی فایده نباشد بلکه باعث افزایش تجربه او شده و رزومه علمی او را پربارتر نماید.

برای انتخاب یک عنوان مناسب برای پایان نامه ، رعایت نکاتی که ما به آن پرداخته ایم ضروری می باشد. برای آشنایی با اصول انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال نکات زیر را رعایت نمایید:

۱-دانشجو باید به موضوع مورد تحقیق علاقمند باشد.
۲-موضوع انتخابی باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد که در نهایت پژوهش انجام شده بتواند راه حلی برای برخی از نیاز های جامعه ارائه دهد.
۳-موضوع انتخاب شده باید نو و بدیع باشد یا به عبارتی از انتخاب موضوعات تکراری باید خودداری کنیم.
۴-موضوع پایان نامه باید قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد یا به عبارتی پژوهش پذیر باشد.
۵-موضوع پایان نامه باید ارزش تحقیق و پژوهش را داشته باشد.
۶-پژوهشگر باید عنوان تحقیق را متناسب با حوزه کار و تخصص خود انتخاب نماید و هم چنین توان انجام تحقیق در حوزه انتخابی را داشته باشد.
۷-در انتخاب موضوع پایان نامه باید صرفه اقتصادی اجرای طرح را در نظر داشته باشیم.
۸-در هنگام انتخاب موضوع توجه به دسترسی منابع مادی و تحقیقاتی از اهمیت زیادی برخوردار است.
۹-یک پژوهشگر یا دانشجو در انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال باید عناصری مانند علاقمندی ، کنجکاوی و کشش علمی خود را برای انجام این پروژه در نظر بگیرد.
۱۰-هدف های تحقیق ، قلمرو مکانی و زمانی پژوهش باید در عنوان مشخص باشند.

یک موضوع خوب چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های یک موضوع پژوهشی خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-مسئله مورد تحقیق باید به طور واضح و رسا در عنوان مطرح شود.
-از عبارات اختصاری در موضوع پایان نامه استفاده نشود.
-موضوع پایان نامه نباید به صورت سوالی مطرح شود.
-موضوع پایان نامه باید به جامعه آماری مورد بررسی اشاره کند.
-در حد امکان جذاب و جالب نوشته شود.
-به خوبی بتواند محتوای تحقیق را معرفی کند.
-به متغیرهای وابسته و مستقل در موضوع تحقیق اشاره شود.
مراقب باشید ، در انتخاب موضوع به اشتباهات زیر دچار نشوید!
دقت داشته باشید که عنوان پژوهش خود را در یک سطح گسترده ،انتخاب نکنید. این مورد بیشتر برای پژوهشگرانی اتفاق می افتد که تجربه کمتری در کارهای تحقیقاتی دارند. در واقع موضوع باید به گونه ای انتخاب شود که در فرصت موجود امکان بررسی و ارائه راهکار وجود داشته باشد. برای این کار ، موضوع باید ساده تر و محدودتر انتخاب شود.
با توجه به آماری که از تحقیقات دانشگاه ها و موسسات علمی کشور در دسترس است ، بیشتر تحقیق های انجام گرفته ، کاربردی در داخل کشور ندارند و تنها زمان با ارزش پژوهشگر و منابع مادی کشور را به هدر داده اند. به همین دلیل است که می گوییم موضوع انتخابی باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد که در نهایت پژوهش انجام شده بتواند راه حلی برای برخی از نیاز های جامعه ارائه دهد.
تکراری بودن موضوعات پایان نامه به پدیده ای تکراری در جامعه علمی ما تبدیل شده است که لازم است  از آن اجتناب شود.
سطح نامناسب موضوعات پایان نامه های ارائه شده از دیگر موارد است که باید به آن توجه داشت. سطح بسیار پایین موضوعات پایان نامه در دوره تحصیلات تکمیلی و پرداختن به موضوعات بسیار سنگین در دوره های پایین تر ، کیفیت تحقیقات ارائه شده را کاهش داده اند.

تماس با ما