فهرست بستن
پاور پوینت

 پاورپوینت دفاع

پس از نگارش  پایان نامه و تایید آن از طرف مشاور و استاد راهنما ، دانشجو موظف است به دانشگاه مراجعه کرده و وقت دفاع بگیرد. برای روز دفاع آنچه که دانشجو به آن نیاز دارد یک فایل پاور پوینت است تا بتواند با استفاده از آن به ارائه پایان نامه خود بپردازد.

فایل پاور پوینت در واقع نمادی از پایان نامه ی دانشجوست و هرچه شکیل تر باشد و به نکات کلیدی پایان نامه بهتر اشاره کند، قطعا در نمره ی دانشجو تاثیر خواهد داشت. آنچه که در پاورپوینت دفاع باید رعایت شود این است که نه به قدری تعداد اسلایدها زیاد باشد که حاضرین را خسته نماید و نه آنقدر کم باشد که نتواند حق مطلب را ادا کند. بسته به رشته های مختلف بطور استاندارد تعداد اسلاید های پاورپوینت بین ۲۰ تا ۳۰ تا اسلاید می باشد.

همچنین بهتر است از امکانات نرم افزار Power Point به شکل اصولی و قاعده مند استفاده شود. مثلا به وفور از انیمیشن استفاده نکنید چرا که حواس حاضرین به متحرک بودن متن ها جلب می شود و ممکن است به خود مطلب توجه چندانی نشود.

در بیان مطالب بهتر است از اشکال و تصاویر مرتبط استفاده شود که ممکن است در داخل متن پایان نامه باشند و یا برای آماده سازی پاورپوینت از اینترنت گرفته شوند. این تصاویر علاوه بر زیبایی پاورپوینت دفاع به تفهیم بهتر مطالب نیز کمک خواهند کرد.

آنچه که در اکثر پاورپوینت ها به آن پرداخته می شود در ابتدا یک اسلاید عنوان است. سپس اسلاید بیان مساله که مشخص کند  مساله مورد نظر در این پایان نامه چیست. اسلاید ضرورت تحقیق تا دلیل پرداختن به این موضوع مشخص شود. اسلاید روش و ابزار استفاده شده. اسلاید های توضیح روش انجام کار و نشان دادن نتایج کار. اسلاید پیشنهادات تحقیق و همینطور محدودیت های تحقیق و در انتها سپاسگزاری و پایان. اما همه  این موارد بنا بر سلیقه دانشجو و استاد راهنما می توانند حذف شوند و یا موارد دیگری به آنها اضافه شود. مثلا پیشینه تحقیق ممکن است بنا به خواست استاد راهنما به موارد بالا اضافه شود.

حال به یک ایده ی جالب اشاره می کنم که می تواند باعث جذابیت پاور پوینت دفاع شما شود. همه می دانیم که خود نرم افزار پاورپوینت تعداد زیادی قالب و طرح دارد که می توان از آنها استفاده کرد. اما من یک پیشنهاد بهتر دارم. به گوگل بروید و تایپ کنید “قالب پاورپوینت ….. ” و بجای …. رشته ی خود را بنویسید. مثلا در گوگل جستجو کنید “قالب پاورپوینت گردشگری”. چندین صفحه را به شما نشان خواهد داد که در آنها قالب های گردشگری را بصورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد. این قالب ها علاوه بر اینکه پاور پوینت شما را به دلیل استفاده نکردن از قالب های تکراری خود نرم افزار Power Point، منحصربه‌فرد میکند، بدلیل زیبا بودن، جلوی خاصی به ارائه ی شما می دهد.

اما بعد از رعایت تمام این نکات و ساخت یک پاور پوینت زیبا آنچه که ارائه ی شما را تاثیرگذار تر خواهد کرد، میزان تسلط شما به موضوع بحث تان و اعتماد بنفسی است که در طول جلسه  دفاع دارید. هرچه خودتان پایان نامه تان را بهتر فهمیده باشید آن را بهتر انتقال خواهید داد و سعی کنید با اعتماد بنفس هرچه تمام تر دفاع تان را شروع کنید. در طول دفاع به این مساله فکر کنید که هیچکس به اندازه خودتان در مورد آن مطلب نمی داند و شما توانایی پاسخ دادن به همه سوالات را دارید. مطمئن باشید با رعایت همه ی این نکات بهترین دفاع را خواهید داشت و بهترین نمره را خواهید گرفت.

چنانچه در زمینه آماده سازی پاور پوینت دفاع به مشاوره نیاز داشتید، به موسسه های مشاور پایان نامه مراجعه کنید تا در مورد ساخت یک پاور پوینت پرمحتوا و زیبا یاری تان کنند.

 

 

تماس با ما