فهرست بستن
صفر تا صد مراحل نوشتن پایان نامه

پروپوزال چیه و چجوری برای اپلای بنویسیم؟

پروپوزال چیست؟

پروپوزال یا طرح تحقیقاتی، گونه ای پیش‌نویس علمی محسوب می‌شود که برای اخذ مدرک فارغ‌التحصیلی نوشته  می‌شود. پروپوزالی که برای اپلای مقطع دکترا نگارش می‌شود، نوشته‌ای پژوهشی است که توانایی علمی دانشجو برای ورود به مقطع دکترا را اثبات می‌کند. در این طرح تحقیقاتی، دانشجو به معرفی موضوع پایان‌نامه خود پرداخته و در آن از اهمیت موضوع خود، تحقیقات و زمینه‌هایی که پیش از آن کار شده است و منابعی که در این زمینه وجود دارد اشاره می‌کند. در پروپوزال همچنین نتایجی که دانشجو به دنبال آن است و فکر می‌کند در پایان پژوهش به آنها دست پیدا می‌کند نیز باید مد نظر قرار گیرد. در پروپوزال، باید به روش‌هایی که در پژوهش خود از آنها بهره می‌برید نیز اشاره کرده و به آنها بپردازید.

پروپوزال‌هایی که برای اپلای مقطع دکترا نوشته می‌شوند اغلب از سوی دانشجویانی است که مقطع ارشد را گذرانده‌اند. با این حال متقاضیانی که قصد دارند مستقیم از دوره کارشناسی وارد مقطع PHD بشوند نیز باید برای اپلای، طرح تحقیقاتی به دانشگاه ارائه کنند.

چگونگی نگارش پروپوزال
برای نوشتن پروپوزال باید تلاش کنید که سیال عمل کنید. با وجود این که باید چارچوب پروپوزال را رعایت کنید اما باید تلاش برای پویا نوشتن را هم فراموش نکنید تا متن حالت یکنواختی به خود نگیرد.

برای نوشتن یک پروپوزال خوب، اولین اصل این است که از کپی کردن خودداری کنید. شاید با خود بگویید که آوردن جملات با ذکر منبع نمی‌تواند کپی محسوب شود، اما بهتر است از کنار هم قرار دادن جملات کپی شده حتی با ذکر منبع هم خودداری کنید. این کار سبب می‌شود نوشته شما حالت مکانیکی پیدا کرده و یکنواختی آن، توانایی علمی شما در نگارش را زیر سوال ببرد.

با این حال بهتر است این مورد را هم در نظر داشته باشید که ایده‌پردازی سیال نیز اگر از حدود تعادل خارج شود نشانه ضعف شما محسوب می‌شود. پس رعایت اعتدال در این زمینه بسیار مهم است. مدیریت شما در این زمینه برای نگارش، اهمیت زیادی دارد. برای نگارش پروپوزال برای اپلای دکترا این موارد را در نظر بگیرید و حتما از یک فرد مجرب در این زمینه کمک بگیرید. یک فرد مجرب، می‌تواند ایده‌های خود را به شما بدهد و از اصطلاحات رایج روز شما را مطلع کند.

نگارش پروپوزال شما برای یک دانشگاه خارجی باید به هر زبانی که دانشگاه مقصد از شما خواسته است، نوشته شود. برای نوشتن پروپوزال باید حتما چندین بار گرامر نوشته خود را چک کنید که اشتباهی در آن وجود نداشته باشد. در نگارش متن خود بهتر است وسواس فکری را کنار بگذارید.بهتر است کمی خلاقانه عمل کنید و یک شیوه نو را با رعایت چارچوب طرح، پیش رو قرار دهید.

تماس با ما