فهرست بستن
اهمیت ارائه قابل قبول پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد

اهمیت ارائه قابل قبول پایان نامه در کارشناسی ارشد

نگارش پایان نامه و اهمیت ارائه قابل قبول پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد بخشی از تجربه پژوهشی دانشجویان در مقطع تحصیلی ارشد و دکتری می باشد.

برای پایان نامه کارشناسی ارشد این مسئله می تواند از این جهت مهم باشد که پایان نامه خوب و با کیفیت به نمره خوب و مقاله در ژورنال معتبر ختم می شود. معمولا داشتن چند مقاله برای دانشجویان کارشناسی ارشد در ژورنال های معتبر و داشتن معدل بالا می تواند تضمین کننده رفتن آنها به مقطع دکتری باشد.

برای انجام پایان نامه توسط دانشجویان مشکلات زیادی وجود دارد. انتخاب موضوع پایان نامه در رشته های مختلف اولین گام برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

انتخاب موضوع مناسب پایان نامه

این مورد می تواند مسیر نوشتن پایان نامه را برای دانشجویان هموارتر کند. موضوع خوب پایان نامه باید دارای چند ویژگی باشد که از آن جمله می تواند به تکراری نبودن موضوع (برای گرفتن عدم تکرار می توان به ایران داک و سایت سیکا مراجعه کرد)، به روز بودن موضوع و داشتن نوآوری و همچنین جای کار داشتن موضوع اشاره کرد.

در قدم بعدی نوشتن پروپوزال قرار دارد. انجام پروپوزال خوب می تواند به دانشجویان مسیر کلی پایان نامه را نشان دهد و موارد مبهم را در موضوع پایان نامه مشخص کند. در بسیار از موارد و در پایان نامه هایی مانند پایان نامه گرایش های مختلف می توان در هنگام انتخاب موضوع پایان نامه از متغیرهایی استفاده کرد که مشابهت زیادی در همه گرایش ها دارند ولی باید توجه کرد که موضوع پایان نامه انتخاب شده حتما جدید باشد و پایه نظری داشته باشد.
با نوشتن پروپوزال مناسب که با خواندن آن بتوان کلیات پایان نامه را درک کرده و هدف محقق را از انجام پایان نامه فهمید، دانشجویان می توانند فصل اول پایان نامه را با بکارپیری پروپوزال شروع کنند.

نتیجه گیری

در این فصل علاوه بر موارد آمده در پروپوزال که عینا در پایان نامه آورده می شود، مقدمه پایان نامه هم اضافه می شود. در برخی رشته ها مانند پایان نامه روانشناسی و پایان نامه فناوری اطلاعات و شاخه های علوم تربیتی مانند برنامه ریزی درسی، مدیریت آموزشی و تکنولوژی آموزشی فصل دوم پایان نامه با بهره گیری از مقالات معتبر و کتاب های موجود در این زمینه انجام می شود که همه ساله به روز می شوند و اطلاعات تغییرات زیادی می کند و نظریه های مختلف به روز می گردند.

در فصل سوم دانشجو متدولوژی تحقیق را توضیح داده و در مورد جامعه و نمونه آماری و ابزار پژوهش توضیح می دهد. نتایج انجام پایان نامه در فصل چهارم و نتیجه گیری از پایان نامه و بحث و پیشنهادات در فصل پنجم آورده می شود.

تماس با ما