فهرست بستن
تعریف مقاله

 تعریف مقاله و بررسی ساختار آن

تعریف :

مقاله یک نوشتار علمی است که با هدف ارائه مطلبی مفید و منسجم و ساختار منظم عرضه می شود.مقالاتی که امروزه بیشتر مورد توجه کنفرانس ها و نشریه های علمی قرار گرفته اند، مقالات پژوهشی هستند. هر مقاله ی پژوهشی از چند بخش تشکیل شده است که عبارتند از: عنوان مقاله، چکیده، مقدمه، مبانی نظری و پیشینه، روش کار، نتیجه گیری، پیشنهادات و منابع.

ساختار مقاله

عنوان :

در ابتدا باید مقاله ی ما یک عنوان داشته باشد. هر عنوان، یک عبارت است تشکیل شده از چند کلمه که معرف موضوع پژوهش می باشد. به شکلی که خواننده با دیدن آن، کاملا متوجه شود که در این مقاله به مطالعه چه خواهد پرداخت. در قسمت چکیده، نویسنده ی مقاله، خلاصه ای از مقاله ی حاضر را ارائه می دهد که بیشتر در یک پاراگراف ارائه می شود.

در انتهای چکیده، کلمات کلیدی آن مقاله ذکر می شوند که عبارتند از کلمات یا عباراتی که نقش کلیدی در پژوهش مورد نظر را بازی می کنند. در بخش مقدمه، نگارنده ی مقاله به ارائه ی اهمیت مساله ی مورد نظر و نیاز به حل این مساله می پردازد. این بخش باید کاملا با استناد به پژوهش های انجام گرفته در این زمینه توسط منابع معتبر، ارائه شود.

بنا به سلیقه و نظر کمیته ی تصمیم گیری کنفرانس یا نشریه، بخش مبانی نظری و پیشینه می توانند مجزا نباشند و بخشی از مقدمه قرار گیرند. در مبانی نظری با استفاده از منابع معتبر، به تعریف و تبیین عناوینی که در مقاله از آنها استفاده شده اند پرداخته می شود. این بخش برای آشنایی هر چه بیشتر کاربرانی است که مقاله را مطالعه خواهند کرد و پژوهشگر نمیخواهد آنها در طول مطالعه به مطلب گنگی برخورد کنند.

پیشینه :

در بخش پیشینه ی مقاله، به ارائه پژوهش های انجام گرفته ی مرتبط با موضوع این مقاله در سالهای قبل پرداخته می شود. این بخش باید با ارائه نام خانوادگی نویسنده ها، سال انجام پژوهش، روش انجام کار و نتایج این پژوهش ها باشد.

روش انجام کار :

در قسمت بعدی، روش انجام کار ارائه می شود. این بخش باید کاملا علمی، مرحله به مرحله و واضح بیان شود. اگر از نرم افزاری استفاده شده است، در این بخش روند استفاده از نرم افزار و تصاویری از خروجی کار ارائه می شود.

اگر روش کار بدون نرم افزار و بصورت کتابخانه ای است باید مطالب به دست آمده به زبانی صریح و علمی بیان شوند. همه اعداد و ارقام نیز در این بخش آورده می شوند. بخش بعدی نتایج حاصل از پژوهش است.

در این بخش اصولا با اعداد و ارقام کاری نداریم و نتایج حاصل از تحقیق بصورت کیفی اعلام  می شوند. ممکن است تا حدودی به مقایسه نتایج کار با کارهای مشابه قبلی نیز پرداخته شود تا نقاط قوت و ضعف این پروژه سنجیده شود.

پیشنهادات :

در انتها به بخش پیشنهادات تحقیق می رسیم. بدون شک هیچ پژوهشی بدون دلیل و هدف نیست و آنچه که از نتایج آن حاصل می شود برای یاری رساندن به جامعه علم، خواهد بود. پژوهشگر در این بخش براساس نتایج حاصل از تحقیق خود، پیشنهادهایی را ارائه می دهد که می تواند راهکاری برای ایجاد انگیزه در پژوهشگران برای تحقیق های آتی مرتبط با آن موضوع باشد.

منابع و مراجع :

آخرین قسمت هر مقاله، منابع و مراجع آن مقاله می باشند. تمامی منابعی که در طول مقاله از آنها استفاده شده است در این بخش با استاندارد خاصی که از طرف نشریه و کنفرانس ارائه شده است، آورده می شوند.  مراجع باید دارای نام و نام خانوادگی محقق، سال انجام پژوهش، عنوان پژوهش، نام کنفرانس یا نشریه یا مجله، شهر و کشور و … باشند.

بدون شک نوشتن مقاله یکی از راههای بالابردن سطح علمی هرفرد می باشد چرا که در طول انجام کار مستلزم مطالعه و استفاده از منابع بسیار علمی است.

موسسه تزیازان آماده ارائه خدمات مشاوره نوشتن مقاله و پذیرش آن در ژورنال های بین المللی است.

تماس با ما