فهرست بستن
مشاوره و آموزش پایان نامه

مشاوره و آموزش انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری مهندسی نساجی

 

مهندسی نساجی Textile engineering مسئولیت تولید انواع منسوجات اعم از انواع پوشاک، کف‌پوش‌ها مثل فرش وموکت و منسوجات مورد استفاده در صنایع دیگر را بر عهده دارد. این صنعت یکی از قدیمی‌ترین صنایع و دومین صنعت کشور بوده از لحاظ تعداد شاغلان، در سطح زیربنای کارخانه‌ها و تعداد واحدهای تولیدی، بزرگترین صنعت کشور است. امروزه نمی‌توان همچون گذشته صنعت نساجی را به روش استاد و شاگردی از نسلی به نسل دیگر انتقال داد. چرا که نساجی در حال حاضر صنعتی بسیار گسترده و پیچیده‌است که اداره آن نیاز به تخصص و تحصیلات دانشگاهی دارد، تخصصی که در رشته مهندسی نساجی می‌توان به آن دست یافت. امروزه نه تنها انواع پوشاک و فرش و موکت را به یاری صنعت نساجی تهیه می‌کند. بلکه برای ساخت ترمز اتومبیل ، شریان‌های مصنوعی ، جاده‌ها ، هواپیماها و سایت‌های فضایی به منسوجات نیاز است. منسوجات فنی یکی از زمینه‌های جدید و جذاب صنعت نساجی بوده که از پتانسیل رشد بسیار خوبی برخوردار است. منسوجات فنی به آن دسته از منسوجاتی گفته می‌شوند که کارایی آن‌ها مهمتر از ویژگی‌های ظاهری شان است. این منسوجات که کاربردهایی غیر از مصارف متداول نساجی داشته دارای خواص فنی وکیفی ویژه از نظر مکانیکی، گرمایی، الکتریکی، حفاظتی، دوام، راحتی و غیره در مقایسه با منسوجات متداول می‌باشند. . موسسه تحقیقاتی تزیازان با به کارگیری اساتید مجرب، متعهد و متخصص خدمات مشاوره و آموزش پایان نامه مهندسی نساجی را با بالاترین کیفیت ارائه می دهد.

گرایش های رشته مهندسی نساجی

رشته مهندسی نساجی دارای گرایش های مختلفی می باشد که در ادامه به آنها اشاره می شود:

الیاف (Fibers)

این گرایش به تحقیق و پیشرفت فعالیت های نوآورانه نساجی می پردازد. کارکردن با تکنیک های اساسی مانند بافندگی، رنگرزی، چاپ پارچه و فیبر، به دانش آموزان مهارت های لازم را می دهد. همچنین این گرایش به مطالعه تاریخ، تاریخ سیاسی و اجتماعی پارچه می پردازد.

پوشاک (Clothing)

این گرایش جهان پویای صنعت نساجی و پوشاک، از طراحی و توسعه، به تولید، به توزیع و بازاریابی را مورد بررسی قرار می دهد. این گرایش به مطالعه پوشاک و منسوجات می پردازد. دانشجویان چگونگی تولید پوشاک مورد نظر مصرف کنندگان را خفرا می گیرند. دانشجویان نه تنها نحوه طراحی و ساخت لباس، بلکه نحوه تبلیغ و فروش آن را نیز مطالعه خواهند کرد. از کاربردهای این گرایش می توان به طراح مد، خریدار خرده فروشی، مدیر خرده فروشی، خرده فروشان، طراح نساجی، بازاریابی تجسمی اشاره کرد.

ساختارهای نانولیفی (Nano-filament structures)

شیمی نساجی و رنگ (Textile chemistry and coloration)

این گرایش بر اصول بنیادی علوم پلاستیک، رنگرزی و تکنولوژی، علوم رنگ، شیمی رنگ و تشکیل الیاف تاکید دارد. این گرایش، یک زمینه بسیار تخصصی است که اصول شیمی را به تولید پارچه، از قبیل لباس، مبلمان، تایر، کیسه هوا و خیلی چیزهای دیگر اعمال می نماید.

شیمیدانان نساجی ممکن است محصولات جدیدی را برای برآورده ساختن نیازهای خاص بازار ایجاد کنند یا محصولات موجود را تغییر دهند تا به طور کلی قابل فروش شوند. کاربردهای دیگر این گرایش را می توان در کنندگان بزرگ الیاف، پشم، نخ و منسوجات برای تولید رنگ ها (رنگ ها و رنگدانه ها) مشاهده نمود. تکنولوژیست های رنگ نساجی می توانند رنگدانه ها و رنگ های جدیدی را تولید کنند و اینها را برای خواص هایی مانند رنگ و استحکام و پوشانندگی بررسی کنند.

فناوری (Technology)

این گرایش به درک عمیق خواص مواد به دست آمده برای توسعه و تولید پارچه و تکنولوژی تولید می پردازد. فناوری طیف وسیعی از موضوعات را از جمله شیمی و فیزیک در تولید نساجی و پارچه های مورد استفاده در لباس و طراحی داخلی را پوشش دهد. از کاربردهای این گرایش می توان به تولید کننده نساجی طراحی پارچه، طراح نساجی و  طراح داخلی اشاره کرد.

مدیریت تولید (Production management)

درس های مربوط به رشته مهندسی نساجی

دروس این رشته در طول تحصیل:

دروس مشترک در گرایش های مختلف مهندسی نساجی:

ریاضی عمومی، فیزیک عمومی،شیمی عمومی، برنامه نویسی کامپیوتر، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، محاسبات عددی.

 

دروس تخصصی گرایش تکنولوژی نساجی:

کارگاه‌ جوشکاری‌ اصول‌ ساختمانی‌ مواد پلیمری‌ استاتیک‌
نقشه‌ کشی‌ صنعتی‌ ترمودینامیک‌ عمومی‌ کارگاه‌ ماشین ‌ابزار
علوم‌ الیاف‌ مقاومت‌ مصالح‌ دینامیک‌ عمومی‌
کارگاه‌ ریخته ‌گری‌ فیزیک‌ الیاف‌ بافندگی‌ حلقوی‌
ریسندگی‌ طراحی‌ ماشین‌ مبانی‌ مهندسی‌ برق‌
کفپوش ‌های‌ ماشینی‌ مقدمات‌ بافندگی‌ ریسندگی‌ نخ‌های‌ یکسره‌
تکنیک‌ بافت‌ پارچه‌ ریسندگی‌ الیاف‌ بلند کارگاه‌ ریسندگی‌ الیاف‌ بلند
ریسندگی‌ مدرن‌ کنترل‌ کیفیت‌ آماری‌ تجزیه‌ فنی‌ بافت‌ پارچه‌
طرح‌ و محاسبه‌ کارخانه‌ رنگرزی‌ چاپ‌ و تکمیل‌

 دروس تخصصی گرایش نساجی و علوم الیاف:

نقشه کشی صنعتی، ترمودینامیک کاربردی، استاتیک و مقاومت مصالح، شیمی پلیمر، کارگاه جوشکاری، شیمی تجزیه، علوم الیاف، مبانی مهندسی برق، کارگاه ماشین ابزار، اصول مهندسی شیمی، مکانیک سیالات،آزمایشگاه شناسائی الیاف و مواد نساجی، کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی، تکمیل کالای نساجی، ساختمان فیزیکی الیاف، رنگرزی الیاف، رنگرزی الیاف طبیعی، منسوجات بی بافت، اصول شیمی رنگ و مواد واسطه، رنگرزی الیاف مصنوعی، شیمی الیاف طبیعی، فیزیک الیاف، مبانی برق و الکترونیک، اصول تکنولوژی رنگ، تکنیک های رنگرزی چاپ و تکمیل، تکسچرایزینگ، تکنولوژی تولید الیاف، آزمایشگاه کنترل کیفیت کالای تکمیل شده.

دروس اصلی و تخصصی گرایش پوشاک:

شیمی آلی، نقشه کشس صنعتی، ریاضیات مهندسی، انواع پارچه، مبانی مهندسی برق، فیزیک الیاف، تکنولوژی نساجی، تکنیک و تجزیه فنی بافت، مگا ترونیک، تکمیل کالای نساجی، فرآیندهای رنگرزی و چاپ، کنترل کیفیت آماری، کنترل کیفیت پوشاک، اصول حسابداری و هزینه یابی، کنترل رنگ در پوشاک، صنعت پوشاک در جهان، مکانیک ساختمانی نخ و پارچه، اصول طراحی پوشاک، کارگاه اصول طراحی پوشاک، اصول برش و دوخت، مدیریت تولید پوشاک، طرح و  محاسبه کاخانه پوشاک، تکنولوژی دوزندگی، ایجاد مشاغل کوچک،دینامیک پارچه/ ماشین، منسوجات بی بافت، تاریخ لباس در ایران، قوانین کار وروابط صنعتی.

گرایش‌ شیمی‌ نساجی‌ و علوم‌ الیاف‌

دانشجوی‌ گرایش‌ شیمی‌ نساجی‌ و علوم‌ الیاف‌ با طرز تهیه‌ الیاف‌ و نحوه‌ کاربرد مواد شیمیایی‌ در صنایع‌ نساجی‌ آشنا می‌گردد.

  • دانشجوی‌ گرایش‌ شیمی‌ نساجی‌ باید در درس‌ شیمی‌ قوی‌ باشد.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ نساجی‌ و علوم‌ الیاف

دروس‌ تخصصی‌ نقشه ‌کشی‌ صنعتی‌
ترمودینامیک‌ کاربردی‌ استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌
شیمی‌ پلیمر کارگاه‌ جوشکاری‌
شیمی‌ تجزیه‌ علوم‌ الیاف‌
مبانی‌ مهندسی‌ برق‌ کارگاه‌ ماشین‌ ابزار
اصول‌ مهندسی‌ شیمی‌ مکانیک‌ سیالات‌
آزمایشگاه‌ شناسائی‌ الیاف‌ و مواد نساجی‌ کاربرد ریاضیات‌ در مهندسی‌ شیمی‌
تکمیل‌ کالای‌ نساجی‌ ساختمان‌ فیزیکی‌ الیاف‌
رنگرزی‌ الیاف‌ طبیعی‌ منسوجات‌ بی‌ بافت‌
اصول‌ شیمی‌ رنگ‌ و مواد واسطه‌ رنگرزی‌ الیاف‌ مصنوعی‌
شیمی‌ الیاف‌ طبیعی‌ فیزیک‌ الیاف‌
مبانی‌ برق‌ و الکترونیک‌ اصول‌ تکنولوژی‌ رنگ‌
تکنیک ‌های‌ رنگرزی‌ چاپ‌ و تکمیل‌ تکسچرایزینگ‌
تکنولوژی‌ تولید الیاف‌ آزمایشگاه‌ کنترل‌ کیفیت‌ کالای‌ تکمیل‌ شده‌.

گرایش‌ پوشاک

خودش فعالیت نماید؛ کاری که با توجه به اینکه در ابتدای کار سرمایه نسبتاً کمی می‌خواهد، ارزش افزوده بسیاری دارد. امروزه که تولید پوشاک به سمت صنعتی شدن پیش رفته و کارخانجات بزرگ تولید پوشاک دایر شده است، نیاز به متخصصان پوشاک بسیار احساس می شود. متخصص گرایش پوشاک باید بتواند خطوط تولید پوشاک را طراحی کرده و نحوه دوخت و اتصال قطعات لباس ها را تعیین کند. در تعیین زمانبندی و طراحی خط تولید هر نوع پوشاک باید طوری عمل کند که هیچ دستگاهی در هیچ زمانی بدون استفاده و بیکار باقی نماند.

او باید تعداد دستگاه های لازم و موجود برای دوخت هر قطعه از لباس را تعیین کند تا حداکثر استفاده از دستگاهها به عمل آید. دانشجویان این گرایش باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک قوی بوده و توانایی تحلیلی و مدیریتی خوبی نیز دارا باشند.

 

دروس تخصصی گرایش پوشاک

دوره تحصیل کارشناسی رشته مهندسی نساجی – دروس تخصصی گرایش پوشاک

شیمی آلی نقشه کشی صنعتی ریاضیات مهندسی
انواع پارچه مبانی مهندسی برق فیزیک الیاف
تکنولوژی نساجی تکنیک و تجزیه فنی بافت مکاترونیک
تکمیل کالای نساجی فرآیند های رنگرزی و چاپ کنترل کیفیت آماری
کنترل کیفیت پوشاک کاربرد کامپیوتر در پوشاک اصول حسابداری و هزینه‌یابی
کنترل رنگ در پوشاک صنعت پوشاک در جهان مکانیک ساختمانی نخ و پارچه
اصول طراحی پوشاک کارگاه اصول طراحی پوشاک اصول برش و دوخت
مدیریت تولید پوشاک طرح و محاسبه کارخانه پوشاک تکنولوژی دوزندگی
ایجاد مشاغل کوچک دینامیک پارچه – ماشین منسوجات بی بافت
تاریخ لباس در ایران قوانین کار و روابط صنعتی

توانایی‌های‌ لازم برای رشته مهندسی نساجی

توان تجزیه و تحلیل مناسب

دقت زیاد و توجه به جزئیات

مهارت مدیریت و سازماندهی (چون بسیاری از مهندسان نساجی مسئولیت مدیریت و کنترل بخشی از کارخانه از جمله بخش تولید یا کنترل کیفیت را بر عهده دارند)

توان انجام کار تیمی

قوی بودن در دروس ریاضی، فیزیک، مکانیک و شیمی (با توجه به نوع تخصص)

در کل فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ باید توانایی‌ کار با نیروی‌ زیاد را داشته‌ و به‌ کار با ماشین‌آلات‌ صنعتی‌ نیز علاقه‌مند باشد.

توانایی های فارغ التحصیلان رشته مهندسی نساجی

  1. کسب توانایی بهره‌برداری از واحدهای تولیدی صنایع ریسندگی، بافندگی، تریکو بافی، موکت، قالی‌بافی و کارخانجات تبدیل الیاف و سنتیک
  2. حفاظت از امکانات موجود و بهره‌برداری در شرایط مناسب فنی و اقتصادی و رفع اشکالات و معایب
  3. مطابقت دادن شرایط کیفی و کمی مواد اولیه با محصولات مورد تقاضا و برنامه‌ریزی تولید در صنایع مربوط از نظر کیفی و کمی
  4. توانایی ساخت قطعات و ماشین‌آلات نساجی و مدرنیزه کردن ماشین­های قدیمی نساجی

بازار کار

صنعت‌ نساجی‌ بعد از نفت‌، بزرگترین‌ صنعت‌ کشور است و  به‌ دلیل‌ تنوع‌ خود، بازار جذب‌ وسیعی‌ دارد.

یک‌ مهندس‌ نساجی‌ می‌تواند در کارخانجات‌ نساجی‌ با‌ عنوان‌­های زیر به فعالیت بپردازد:

مدیر عامل‌، رئیس‌ کارخانه‌، مدیر تولید، مدیر بازرگانی‌، مدیر مهندسی‌ صنعتی،‌ مشاور کارخانه‌ (مشاور در امور مختلف‌ مانند خرید خط‌ تولید، طراحی‌ خط‌ تولید، تولید جنس‌ جدید، رفع‌ اشکالات‌ پیش‌آمده‌ در خط‌ تولید، خرید ماشین‌آلات‌ و بررسی‌ افزایش‌ انعطاف‌پذیری‌ آن­ها) یا با بخش‌ نساجی‌ مؤسسه‌ استاندارد، اداره‌ نساجی‌ و پوشاک‌ وزارت‌ صنایع‌، بخش‌ نساجی‌ وزارت‌ کار، بخش‌ نساجی‌ وزارت‌ دادگستری‌ و مراکز تحقیقاتی‌ مانند مرکز تحقیقات‌ جهاد کشاورزی‌ همکاری‌ نماید.

بازار کار مهندسی نساجی برای بانوان

بازار کار مهندسی نساجی برای خانم ها بدین صورت می تواند جذاب باشد که می توانند در کارخانجات        می توانند به عنوان مدیر عامل ، رییس کارخانه ، مدیر تولید ، مدیر بازرگانی ، مدیر مهندسی صنعتی و یا مشاور کارخانه با مسئولیت هایی که در ادامه بدان اشاره میکنیم فعالیت نمایند:

بازار کار مهندسی نساجی برای خانم ها به عنوان مدیر تولید : مسئولیت های این فرد در این سمت شغلی این می باشد که بمسئول سالن های مختلف ریسندگی ، بافندگی ، رنگرزی ، چاپ و …

بازار کار مهندسی نساجی برای خانم ها به عنوان مدیر بازرگانی : مسئولیت های این فرد در این سمت شغلی مسئول بازاریابی ، مسئول فروش و مسئولیت تدارکات می باشد

بازار کار مهندسی نساجی برای خانم ها به عنوان مدیر مهندسی صنعتی : مسئولیت های این فرد در سمت شغلی مسئولیت آزمایشگاه های مختلف و کارشناسان کنترل کیفیت بخش های مختلف در این زمینه

بازار کار مهندسی نساجی برای خانم ها به عنوان مشاور کارخانه : مسئولیت های این فرد در این سمت شغلی دادن مشاوره در زمینه هایی از قبیل خرید خط تولید ، خرید خط‌ تولید، طراحی‌ خط‌ تولید، تولید جنس‌ جدید، رفع‌ اشکالات‌ پیش‌آمده‌ در خط‌ تولید، خرید ماشین‌آلات‌ و بررسی‌ افزایش‌ انعطاف‌پذیری‌ آنها

همچنین بازار کار مهندسی نساجی برای خانم ها می تواند در بخش های مختلف ارگان های دولتی از قبیل بخش‌ نساجی‌ مؤسسه‌ استاندارد، اداره‌ نساجی‌ و پوشاک‌ وزارت‌ صنایع‌، بخش‌ نساجی‌ وزارت‌ کار (برای‌ بررسی‌ مسائل‌ کارگری‌، کم‌ کردن‌ ضایعات‌ و افزایش‌ تولید و بهره‌وری‌)، بخش‌ نساجی‌ وزارت‌ دادگستری‌ (برای‌ تعیین‌ قیمت‌ کارخانجات‌ ورشکسته‌ و برآورد کردن‌ قیمت‌ کالاهای‌ نساجی‌)، سازمان‌ پژوهش‌های‌ علمی‌ و صنعتی‌ و مراکز تحقیقاتی‌ مانند مرکز تحقیقات‌ جهاد کشاورزی‌ همکاری‌ نمایند.

رشته های مشابه مهندسی نساجی

گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف ارتباطاتی با رشته مهندسی پلیمر و همچنین دیگر گرایش این رشته تکنولوژی نساجی دارد.

معرفی رشته مهندسی نساجی –  دانشگاه های پذیرنده رشته مهندسی نساجی

دانشگاه های دولتی پذیرنده رشته مهندسی نساجی از،

  • دانشگاه بناب
  • دانشگاه رازی – کرمانشاه
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران
  • دانشگاه گیلان – رشت
  • دانشگاه گیلان – رشت
  • دانشگاه یزد

همچنین رشته مهندسی نساجی در موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد قزوین) نیز بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون سراسری دانشجو می پذیرد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته مهندسی نساجی

رشته مهندسی نساجی علاوه بر مقطع کارشناسی ، در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکتری نیز وجود دارد و دانش آموخته گان دوره کارشناسی مهندسی نساجی می توانند با شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و کسب نمره مورد نیاز در یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی نساجی ادامه تحصیل دهند. گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی عباتند از؛

  • مهندسی نساجی گرایش تکنولوژی نساجی
  • مهندسی ساختارهای نانو لیفی
  • مهندسی نساجی گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف
  • مهندسی نساجی گرایش مدیریت صنایع نساجی

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر

متاسفانه کسانی که در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند دچار مشکلات هستند زیرا صنعت نساجی مثل خیلی از صنعت های کشور به خاطر بحران های مالی و ضعف مدیریتی تقریباً با رکود مواجه است. توجه کنید که صنعت نساجی به خاطر تنوع زیاد، جذب گسترده‌ای دارد. یعنی صنعت از یک طرف شامل صنایع تولید، آماده سازی الیاف طبیعی و مصنوعی است و از طرف دیگر شامل سیستم‌های مختلف تولید نخ و پارچه و کفپوش ها، فرش های ماشینی و انواع موکت ها است و در نهایت باید به کارخانه‌های رنگرزی و چاپ اشاره کنیم که فارغ التحصیلان مهندسی نساجی می توانند در این موارد جذب شوند.

پیش‌بینی وضعیت آینده رشته در ایران

کارخانه های تولید منسوجات در حال حاضر با رکود مواجه اند و تمایل به جذب نیروی متخصص وجود ندارد و همین رکود می‌تواند آینده روشن برای فارغ التحصیلان این رشته نوید دهد چون اگر رکود ادامه داشته باشد صنعت داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را از دست می دهد و باید برای ادامه دادن به کار خود نیروهای متخصص داخلی را تربیت کنند که بتوانند کیفیت کالاها را بالا ببرند و قیمت کالاها هم کاهش پیدا کند. یعنی بازار کار مهندسی نساجی داغ خواهد شد. در حال حاضر تعدادی از کارخانه‌ها بویژه کارخانه‌های خصوصی از مهندسین نساجی بخوبی استفاده میکنند و از ماشین‌آلات پیشرفته‌ای هم برخوردارند و وضعیت خوبی دارند و کالاهایشان به خارج از کشور صادر می‌شود.

 

تماس با ما