فهرست بستن
موضوع پروپوزال

موضوع پروپوزال خود را چگونه انتخاب کنیم

موضوع پروپوزال خود را چگونه انتخاب کنیم

یکی از مهمترین موارد در نوشتن پروپوزال انتخاب موضوع می باشد که معمولا ۹۰% دانشجویان هنگام نوشتن پروپوزال، در انتخاب موضوع پروپوزال دچار مشکل می شوند. هنگامی که شما یک پروپوزال می نویسید و برای دانشگاه ارسال می کنید، استاد راهنما اولین گزینه ای که توجه می کند، موضوع پروپوزال شما خواهد بود. اگر بنظر او موضوع جالب نباشد، نمی تواند استاد راهنمای شما بودن را بپذیرد و  به هیچ وجه موضوع پروپوزال شما را قبول نکرده و شما را مورد پذیرش قرار نخواهد داد.

چگونه موضوعی را انتخاب کنیم که توجه اساتید دانشگاه شما را جلب کند و مورد قبول واقع شود؟

بحث انتخاب موضوع را با یک مثال برای شما توضیح می دهیم.

برای مثال فردی در رشته مهندسی کامپیوتر در یکی از دانشگاههای ایران موفق به اخذ مدرک کارشناسی شده است. او به دنبال ادامه تحصیل در یکی از گرایش های رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه می باشد. پس از تماس با ما و اخذ مشاوره برای انتخاب موضوع، در دانشگاه ارشد در این ترم تنها گرایش به عنوان مثال امنیت شبکه ارائه شده و ساختار آن هم به صورت تحقیقاتی ( BY Research  ) می باشد. در این زمان او باید برای ثبت نام، یک پروپوزال تهیه کرده زیرا ساختار رشته دانشگاهی او به صورت تحقیقاتی می باشد.

معمولا خود اساتید دانشکده، تعدادی موضوع را اعلام می کنند و علاقمند به انجام پایان نامه و پروپوزال با انتخاب موضوعات انتخابی خود می باشند. اینگونه می توانید به راحتی موضوع پایان نامه را با مشاوره از موسسه علمی و پژوهشی تزیازان انتخاب کرده و پایان نامه خود را آغاز نمایید.


فرآیند انتخاب موضوع در خارج از کشور مانند مالزی به عناوین زیر شناسایی می شود:

  • تمرکز بر تحقیقات ( Research Focus )
  • تمرکز بر مناطق ( Research Area )

هر دانشکده در دانشگاه معمولا مشخص خواهد کرد که تمرکز بر تحقیقات و یا تمرکز بر مناطق در چه زمینه هایی می باشد، که در این صورت از این طریق شما اگر موضوع پروپوزال خود رو انتخاب کنید، به احتمال بسیار زیادی پذیرش خواهید شد. گاهی اوقات نیز خود فرد موضوعی را انتخاب می کند و علاقمند به فعالیت بر روی آن می باشد، و خوهان ارائه و انجام پایان نامه در آن زمینه می باشد، بدین منظور با اساتید دانشکده خود ابتدا مشورت کرده و به جمع آوری اطلاعات و مقالات اولیه اقدام کنید. و گاهی لازم می باشد به موضوعات انتخابی و پروپوزال های اساتید رجوع شود تا زمینه فعالیت اساتید مربوطه مشخص شده و تخصص آن ها به شما کمک کند و انتخاب موضوع پروپوزال و پایان نامه صورت پذیرد.

در صورتی که هیچ کدام از موارد بالا موجود نباشد، بدیهی است که باید موضوعی عمومی را ابتدا انتخاب نموده کهمورد قبول اکثر اساتید باشد تا تعدادی از اساتید به شما موضوعی پیشنهادی در آن زمینه کلی ارائه کرده و پس از انتخاب استاد مربوطه یه آن شاخه و برگ بدهید.

نوشتن پروپوزال باید به چه زبانی باشد؟ (برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند)

پروپوزال باید به زبان انگلیسی نوشته شود، البته که برای راحتی انجام پروپوزال باید ابتدا به زبان فارسی نوشته شده، سپس ترجمه شود و در آخر توسط استاد راهنما ویرایش و ویراستاری شود. در صورتی که به زبان انگلیسی مسلط نمی باشید می توانید آن را به دار الترجمه سپرده و کار خود را آسان کنید.

اندازه و نوع فونت پروپوزال باید چگونه باشد؟

پروپوزال باید به زبان انگلیسی و در قالب برگه A4 نوشته شود. فونت پروپوزال باید Times and New Romans باشد و اندازه آن باید ۱۲ انتخاب شود. حال که با کلیت پروپوزال آشنا شده اید، به توضیح در مورد بخش های مختلف آن می پردازیم. در سراسر جهان، پروپوزال یک پیکربندی کلی و استاندارد دارد که شما طبق آن ساختار باید اطلاعات و مطالب را دسته بندی کرده و پروپوزال خود را تکمیل نمایید، که در زیر این پیکربندی را می توانید مشاهده فرمایید.


📝بخش های یک پروپوزال استاندارد:

👈موضوع پروپوزال یا موضوع پروژه یا در واقع موضوع تحقیق ( Project Title  )

👈فهرست مطالب ( Table Of Contents )

👈خلاصه ای از کل پروپوزال ( Abstract )

👈مقدمه ( Introduction )

👈 هدف اصلی پروپوزال ( Aim and Objectives )

👈مرور ادبیات تحقیق (Literature Review )

👈روش شناسی تحقیق ( Research Methodology )

👈نتیجه گیری ( Conclusion )

👈فهرست منابع ( References )


موضوع پروپوزال یا موضوع پروژه ( تحقیق) ( Project Title ) :

دقت کنید که موضوع پروپوزال از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. موضوع پروپوزال نباید دارای هیچگونه ابهامی باشد و در حدود ۱۲ کلمه می تواند تشکیل عبارت موضوع را بدهد. توجه به جامعیت و شفافیت موضوع پایان نامه و پروپوزال بسیار مهم می باشد.

تماس با ما