فهرست بستن
پروپوزال نویسی

نحوه نگارش پروپوزال دکتری

نحوه نگارش پروپوزال دکتری

پروپوزال دکتری، یک طرح کلی  از اهداف و اهمیت پایاننامه است. هدف از نگارش پروپوزال دکتری متقاعد کردن کمیته علمی دانشکده در مورد اهمیت و جدید بودن موضوع انتخابی برای پایان نامه است.

برای به پایان رساندن هر مقطع تحصیلی دانشجو باید تحقیقاتی همچون پروپوزال که طرح پژوهشی دانشجو محسوب میشود جهت معرفی تحقیق و مساله تحقیق به موسسه آموزشی جهت تایید ارائه کند. در این طرح پژوهشی مسائلی همچون، بیان اهمیت موضوع تحقیق، جایگاه موضوع در رشته تحصیلی، نتایج تحقیق و چشم اندازی که پژوهش در زندگی بشر دارد بیان می شود.

چگونه پروپوزال دکتری بنویسیم؟

نوع نوشتن و قالب فرمت پروپوزال دکتری از رشته‌ای به رشته دیگر باهم فرق دارند. لذا برای شروع به نوشتن آن باید دستور العمل ها و آیین‌ نامه‌های دانشگاه خود را در مورد نگارش پروپوزال مطالعه کنیم. با گام اول به سراغ موضوع مناسب باشیم و با استاد راهنمای خود مشورت کنیم.

زیرا این استاد راهنمای شما خواهد بود که به دقت پروپوزال شما را مطالعه کرده و جاهایی را که نیاز به اصلاح، ویرایش و تغییر دارد را مشخص خواهد کرد. چون امکان دارد که شواهد کافی برای اثبات فرضیه‌تان وجود نداشته باشد یا اینکه موضوع انتخاب شده شما بیش از حد گسترده باشد و نیاز به اصلاح بیشتر داشته باشد.

به عنوان دانشجوی دکتری باید اهداف تحقیق و روش‌هایی که می‌خواهید در ارزیابی موضوع خود استفاده کنید را به روشنی توضیح دهید. برای داشتن یک پایان نامه با کیفیت و رسیدن به نتایج بهتر انتخاب استاد راهنمای خوب نیز ملاکی در نوشتن محسوب می شود. چرا که پروپوزال اساس پایان نامه و شاید مهمترین مرحله از انجام پایان نامه میباشد.

استراتژی انتخاب موضوع

الف) موضوعی را که انتخاب می کنید سعی کنید به تناسب نیازها و اقتضای شرایط کشور و دانشگاه مقصد باشد.

ب) عنوان پروپوزال شما باید در راستای طراحی مدل و رسیدن به یک مدل خروجی و در سطح کلان باشد.

ج) هرگز شرکتها، سازمان ها و کارشناسان کشور را انتخاب نکید.

د) به عملی بودن موضوع بیشتر توجهه کنید.

ذ) موضوعی را که انتخاب میکنید دقت کنید منابع و رفرنس کافی برایش وجود داشته باشد.

مواردی که پروپوزالها از آن تشکیل میشوند:

۱عنوان تحقیق project title
تشریح اهمیت موضوع و شرح هدف مساله importance and statement of topic توضیح مساله تحقیق و میزان ارتباط آن به رشته تحصیلی و جایگاه آن را در پیشرفت های علمی بیان کند.
ادبیات و تئوریات پژوهش review of literature and relevant topics تحقیقات گذشته ای که پیرامون موضوع مورد نظر شده را همراه با ارجاع دهی کامل و دقیق درج میکند.
فرضیه ها و هدف اصلی مساله aims and hypothesizes هدف تحقیق و نتایج احتمالی دست آمده از آن را دنبال میکند.
روش های انجام پژوهش و تمهیدات لازم methodology روش های انجام آزمایشات و به دست آوردن نتایج لازم است که با استانداردها و محدودیت ها برای رسیدن به پاسخ در این بخش لیست می شود.
منابع و مآخذ References تمامی منابعی که از آنها برای تهیه پروپوزال استفاده شده اعم از کتاب، مقاله، پایان نامه در این بخش لیست می شوند.
تصویر
موارد مهم در نگارش پروپوزال:

۱.در نگارش پروپوزال بعد از انتخاب موضوع سعی کنید که پروپوزال تان را اول با این موارد آغاز کنید.

A PhD / Master Dissertation Proposal Presented to

The Department of Gerontology

Faculty of Gerontology

University Putra Malaysia

Presented By

۲- نکات زیر را در مورد عنوان حتما مد نظر داشته باشید:

موضوع به اندازه کافی روشن و دقیق باشد.
عنوان تحقیق فشرده شده اما با معنی باشد. عنوان باید بتواند اهمیت کار و مساله تحقیق را نشان دهد.
برای انتخاب عنوان دقت شود تا قسمت اصلی و هدف پروژه از فرعیات قابل فهم باشد.
از کلمات و عبارات اضافی استفاده نشود.
موضوع انتخابی برای خوانندگان کلی ، عام و جذاب باشد.
۳- هدف پروپوزال و مطالعه موردی که توسط دانشجو انتخاب میشود باید در یک راستا قرار گیرند تا جذابیت موضوع کم نشود و انسجام محتوایی حفظ شود.

۴- روش جمع آوری اطلاعات و آزمایشات باید موثر ترین و علمی ترین روش ممکن باشد.

۵- پروپوزال باید تمیز بدون خط خوردگی نوشته و بر روی کاغذ A4 تایپ شود.

۶- تعداد صفحات پروپوزال دکتری باید ۸ صفحه باشد صفحات مورد نظر باید یک صفحه به بررسی تحقیقات، یک صفحه به منابع اختصاص داده شود. منابع باید هم فارسی و هم انگلیسی و به روز و جدید باشند.

۷- از توضیحات اضافه و گزافه گویی در نوشتن پروپوزال خودداری شود.

۸- در مورد تدوین بخش انگلیسی، در صورت لزوم با متخصص در امور فن گرامر انگلیسی مشورت شود تا متن پروپوزال عاری از هرگونه غلط تایپی و نگارشی باشد.

۹- سنجش علمی یک دانشجو براساس پروپوزال و نهایتا پایان نامه است که تحویل موسسه آموزشی می دهد پس باید دقت و توجه کافی در اصول نگارش آن داشته باشیم.

تماس با ما