فهرست بستن

پایان نامه یا رساله

تعریف :

پایان نامه یا رساله مجموعه ای به هم پیوسته با ساختاری مرتب و علمی است که در پایان دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از طرف دانشجو به دانشگاه ارائه می شود.

به این نوشتار در دوره  کارشناسی، پروژه پایانی یا پایان نامه گفته می شود؛ در دوران کارشناسی ارشد، پایان نامه و در دوران دکترا به آن رساله و تز نیز گفته می شود. موضوع پایان نامه های دانشجویی خصوصا در کارشناسی ارشد و دکترا کاملا یکتا و منحصر بفرد هستند و به هیچ عنوان نمی توانند تکراری باشند.

پایان نامه در واقع یک جمع بندی حاصل از آموخته های دانشجو در طول دوران تحصیل می باشد که به شکل منظم و هماهنگ با تمامی دانشجویان ارائه می شود. این جمع بندی می تواند یک منبع علمی برای استفاده سایر دانشجویان در دوره های بعدی باشد.

به همین دلیل صحت علمی و رعایت نکات کلیدی در آن اهمیت بسیاری دارد . البته استفاده از پایان نامه شخص دیگر حتما باید با رعایت اصول و دادن منبع باشد که شامل نام و سال و عنوان و … می باشد. در غیر این صورت یعنی در صورت استفاده از منبع علمی بدون داشتن نام و نشان، این کار تخلف به حساب خواهد آمد.

هر پایان نامه کارشناسی ارشد می تواند در سه، چهار، پنج و یا حتی شش فصل تنظیم شود که این مساله به انتخاب پژوهش دانشگاه و قوانین آن دانشگاه و نسبت به رشته ها با هم متفاوت است ولی آنچه که مهم است یکسان بودن ظاهر و فرمت این پایان نامه ها برای یک رشته در یک دانشگاه خاص می باشد.

بعد از آماده سازی پایان نامه و تایید آن توسط استاد راهنما و استاد مشاور، دانشجویان نیازمند گرفتن وقت دفاع از پژوهش دانشگاه می باشند. در جلسه دفاع از پایان نامه، استادان راهنما، مشاور، داور و همچنین ناظر دانشگاه حضور خواهند داشت. دانشجویان عزیز برای روز دفاع نیاز به آماده کردن یک فایل پاور پوینت هستند که شامل نکات مهم و نتایج پایان نامه نگارش شده است. همچنین در این جلسه باید یک نسخه از پایان نامه ویرایش شده و کامل روی میز استادان قرار گیرد. آنچه که در جلسه دفاع از پایان نامه بسیار مهم و ضروری می باشد میزان تسلط دانشجویان به مطلب و همچنین بالا بودن اعتماد بنفس آنان می باشد. چرا که نبود اعتماد بنفس، دانشجویان را از انتقال درست مطالب، منع خواهد کرد.

پایان نامه بصورت یک ماده درسی چند واحدی در دانشگاه ها ارائه می شود و جزئی از دوران تحصیل دانشجوست که باید سپری شده و در معدل کل به دلیل بالا بودن تعداد واحد ها بسیار تاثیرگذار است. از این رو هرچه بهتر و علمی تر نگارش شود، به نفع دانشجوست خصوصا اگر دانشجو قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشد اما دانشجو به هیچ عنوان نباید نگران این بخش از تحصیل خود باشد زیرا استاد راهنما و مشاور وظیفه راهنمایی دانشجو و به انجام رساندن پایان نامه را دارند. در صورتی که کمک آنان، تمام نیازهای دانشجو را برطرف ننماید موسسه های مشاوره ای در این زمینه وجود دارند که می توانند راهنمای خوبی برای دانشجویان در امر پایان نامه نویسی باشند.

تماس با ما